Open Close

Εκπαιδευτικών Απόψεις: “Προσωρινή αναστολή της Ευέλικτης Ζώνης και των Ερευνητικών Εργασιών”;

Συμβολή στο ξεπέρασμα της κρίσης

από http://blogs.sch.gr/perge/ του Περικλή Γεωργιάδη

Η λύση για τον κ. Υπουργό είναι απλή:

Ας αναστείλει προσωρινά, και για όσο διαρκεί η έλλειψη διδακτικού προσωπικού στα σχολεία, τη διδασκαλία του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας/Project (και του αντίστοιχο στην Πρωτοβάθμια Ευέλικτη Ζώνη). Οι 3 ώρες που θα εξοικονομηθούν στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα να μην αντικατασταθούν από τίποτε άλλο.

Το 99,9% της εκπαιδευτικής κοινότητας -μαθητές, καθηγητές, διευθυντές, προϊστάμενοι, σχολικοί σύμβουλοι- θα είναι ευχαριστημένοι.

  • Το μάθημα διδάσκεται από όλες τις ειδικότητες, άρα κανείς εκπαιδευτικός δε θα βρεθεί θιγόμενος· οι καθηγητές Τεχνολογίας που θα μπορούσαν, ήδη έχουν πάρει πολλές παραπάνω ώρες στα Γυμνάσια με την αναβάθμιση του μαθήματος εκεί.
  • Το μάθημα αποτελεί βιτρίνα και μόνο, αποθέωση της λογοκλοπής, κι εθίζει το μαθητή στην απάτη και τις αστραφτερές χάντρες.
  • Ακόμη κι αυτό που θα μπορούσε ίσως να προσφέρει, μηδενίζεται τη στιγμή που η ανάθεσή του αποτελεί την έσχατη λύση συμπλήρωσης διδακτικού ωραρίου.
  • Εντέλει, έχει προνομιακή μεταχείριση τόσο στην αξιολόγησή του, όσο και στη συμβολή του στο Γενικό Βαθμό του μαθητή· δεν έχει γραπτή εξέταση, αλλά μετρά όσο και μαθήματα με τριπλή γραπτή εξέταση (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) που διδάσκονται αληθινά για 6 ή 9 ώρες (Γλώσσα, Λογοτεχνία, Αρχαία) την εβδομάδα.

Οι μόνοι που θα γκρινιάξουν θα είναι αυτοί που σχεδιάζουν επί χάρτου, μακρυά από την εκπαιδευτική πραγματικότητα, κι αυτοί που χτίζουν καριέρες και διδακτορικά με ερωτηματολόγια όπου το δείγμα προσέρχεται οικειοθελώς κι η «επεξεργασία» γίνεται κατ” ανάθεση σε τρίτους…

Καλά τα μεταξωτά βρακιά, αλλά οι πισινοί έχουν πάψει να είναι επιδέξιοι.

Με μια πρώτη ματιά η άποψη του συναδέλφου ίσως θεωρηθεί ακραία. Όμως με ένα απλό ψάξιμο στο διαδίκτυο, αν δε θυμόμαστε καλά, θα δούμε τις θέσεις της ΔΟΕ και Συλλόγων εκπαιδευτικών και άλλων για την Ευέλικτη Ζώνη . Βέβαια υπάρχουν τεκμηριωμένες απόψεις συναδέλφων για τα περιθώρια αυτονομίας που δίνει στον εκπαιδευτικό η Ευέλικτη Ζώνη και άλλες ευεργετικές επιδράσεις στη διδακτική πράξη που δε δημοσιεύουμε στην παρούσα δημοσίευση.( σχόλιο Παντέρας Νίκος)

Ενδεικτικά:

4/10/2013 , Σύλλογος ΠΕ “Γ. Σεφέρης:  “Όχι στην Ευέλικτη Ζώνη και στα Προγράμματα”

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Γ. Σεφέρης», θέλει να δηλώσει (και να υπενθυμίσει) προς κάθε κατεύθυνση, ότι είμαστε αντίθετοι με την εφαρμογή του θεσμού της «Ευέλικτης Ζώνης» και με τα διάφορα προγράμματα που φέρνει μαζί της.  Η αντίθεσή μας έχει διατυπωθεί πολλές φορές δημόσια με αποφάσεις των Γενικών μας Συνελεύσεων, του Δ.Σ., αλλά και Συλλόγων Διδασκόντων πολλών σχολείων. Η αντίθεσή μας οφείλεται στο ότι :

1.     Την ώρα που στο σχολείο, με βάση τις ασφυχτικές συνθήκες που δημιουργεί η διοίκηση (συγχωνεύσεις, συμπτύξεις, 28-άρια τμήματα, τσουβάλισμα των παιδιών με ειδικές ανάγκες ή μαθησιακές δυσκολίες, μαζί με τα άλλα, κλπ), δυσκολεύεται όλο και περισσότερο η διδασκαλία προς όλα τα παιδιά. Την ίδια ώρα μας λένε ότι «περισσεύουν ώρες στο πρόγραμμα και να τις κάνουμε «ευχάριστα», γλυκανάλατα προγράμματα, αμφιβόλου χρησιμότητας και αξίας.

2.    Την ώρα που σε πολλά μαθήματα οι συνάδελφοι λένε ότι δεν τους φτάνουν οι ώρες ( Ιστορία, Μαθηματικά, Γραμματική κλπ) για να βγει η ύλη. Την ίδια ώρα, μας λένε οι «αρμόδιοι» ότι «δε χρειάζεται και τόσο πολύ Ιστορία, Γραμματική και Μαθηματικά. Κάντε και … κάτι άλλο πιο … ευχάριστο». Δηλαδή … μάθημα να μην είναι κι ό,τι θέλει ας είναι.

3.    Η «Ευέλικτη Ζώνη» και τα προγράμματα, είναι η κερκόπορτα, μέσα απ΄ την όποια περνά η διαφοροποίηση του περιεχομένου από σχολείο σε σχολείο. Η κατηγοριοποίηση μαθητών, σχολείων και εκπαιδευτικών. Αν κάποιο πρόγραμμα είναι τόσο ωφέλιμο για τα παιδιά, ας το κάνουν μάθημα. Ή ας την συμπεριλάβουν σε κάποιο μάθημα.

4.    Η «Ευέλικτη ζώνη» και τα προγράμματα που την συνοδεύουν, είναι η κερκόπορτα για το πέρασμα της αξιολόγησης. Όχι μόνο με την κατηγοριοποίηση που δημιουγούν, αλλά και με τα πιστοποιητικά κλπ. Προωθείται ο ανταγωνισμός μεταξύ εκπαιδευτικών αλλά και σχολείων για το ποιός θα παρουσιάσει το πιο «καινοτόμο πρόγραμμα» (!) και γνωρίζουμε όλοι πόσο αντιπαιδαγωγικό είναι αυτό το κλίμα.

5.    Η «Ευέλικτη ζώνη» και τα προγράμματα που την συνοδεύουν, είναι ο «Δούρειος Ίπππος» που φέρνει απ΄ την πίσω πόρτα του σχολείου τους χορηγούς και τους σπόνσορες. Για να βγεί «καλό και λαμπερό» το πρόγραμμα, θα αναγκαστούν να πληρώνουν γονείς, οι εκπαιδευτικοί, η τοπική αυτοδιοίκηση (δηλαδή ξανά ο λαός) και βέβαια θα αναζητηθούν χορηγοί που θα ζητούν ανταλλάγματα.

6.    Η «Ευέλικτη ζώνη» είναι ένας θεσμός που ανοίγει το δρόμο αύριο να το δώσουν (όπως π.χ.φέτος το ολοήμερο) σε εργαζόμενους συμβασιούχους, ή νοικιασμένους, ή εθελοντές, ή ΜΚΟ, βγάζοντας πάλι στο δρόμο εκατοντάδες μόνιμους συναδέλφους.

7.    Ο ρόλος του δασκάλου ήταν, είναι και θα είναι να μαθαίνει στα παιδιά «γράμματα». Αυτή ήταν είναι και θα είναι και η αγωνία του δασκάλου και του γονιού. Γι΄ αυτό και μέχρι τώρα, στις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης, οι Δάσκαλοι έκαναν Μαθηματικά και Γραμματική για να κερδίσουν και τα παιδιά κάτι. Γιατί εμείς οι δάσκαλοι είμαστε στη θέση μας γι αυτό το ρόλο κι όχι για να παίζουμε το ρόλο του πλασιέ προγραμμάτων και εταιρειών που τα πουλάνε.

8.    Τις παράλληλες δραστηριότητες του σχολείου (εκδηλώσεις, θέατρα, επισκέψεις κλπ) ξέρουμε να τις κάνουμε καλύτερα απ΄ αυτούς που θέλουν να μας «φορέσουν καπέλο» τα προγράμματα των δικών τους συναλλαγών με εταιρείες.

Ø  Καλούμε τους συναδέλφους να μην εφαρμόζουν την Ευέλικτη Ζώνη και να μην παίρνουν προγράμματα. Να κάνουν τη δουλειά τους όπως ξέρουν καλύτερα απ΄ όλους όσους φιλοδοξούν να μας μάθουν πώς γίνεται. Να παραμείνουν στα δικά τους «αυτονόητα» για το ρόλο του σχολείου και του μαθήματος και να μη δεχτούν τις αντιπαιδαγωγικές συνταγές της νέας παιδαγωγικής τάξης.

Ø  Καλούμε τους εκπαιδευτικούς, να τα ακυρώσουν στην πράξη. Να αρνηθούν να τα υλοποιήσουν. Να πουν το μεγάλο ΟΧΙ στο σχολείο της αγοράς και στην εκπαίδευση της αμάθειας. Με αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων, με πνεύμα αγωνιστικής απειθαρχίας και ανυπακοής, να μην εφαρμόσουν ξανά (όπως κάναμε και τα προηγούμενα χρόνια) και να απορρίψουν την Ε.Ζ. και όσα συνδέονται μαζί της.

Μια πιο παλιά και τεκμηριωμένα παιδαγωγικά άποψη είναι των:

Γιώργος Γρόλλιος – Τάσος Λιάμπας

πηγή fresheducation.gr

Comments are closed.