Open Close

Ο δάσκαλος ως σκηνοθέτης- Ο σκηνοθέτης ως δάσκαλος, από τη διδασκαλία στη σκηνοθεσία και αντίστροφα

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Μυρωνάκη Φανή – fani_mironaki@yahoo.gr
Διδακτορική Διατριβή
Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΩΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ – Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΩΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ. ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΗ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ»

Τριμελής Επιτροπή
Επιβλέπων: Θεόδωρος Γραμματάς
Μέλη: Ιωάννης Βρεττός & Τηλέμαχος Μουδατσάκις
Αθήνα 2015
ΤΗΕ TEACHER AS A THEATRE DIRECTOR – THE THEATRE DIRECTOR AS A TEACHER. FROM TEACHING TO THEATRE DIRECTION AND VICE VERSA
In the present doctoral dissertation, the teaching perspective is examined alongside the perspective of theatre direction and is researched on the assumption that the theatrical metaphor, through its multi-refractive character, can provide an interesting angle on the study of several mechanisms. Therefore, through the re-description of the creative action of directing a play, the creative action of teaching assumes a new meaning while new interpretive perspectives on the role of the teacher are attempted to be approached.
The aim of this research is to detect and identify potential similarities and analogies amongst the general methodological guidelines implemented in both the process of teaching and the process of directing. The way in which directing techniques and various theatrical practices are cross-referenced or combined with educational methods or sectors of education in general, seems quite interesting due to both the impact they may have on the learning process and the ideological influence on students, or on broader society. Nevertheless, teaching through the perspective of theatre direction can allow the pedagogical process to be regarded as a rare opportunity for attributing to a complex theoretical concept the concrete and direct incarnation of the student’s creativity.
English translation: Dr. Niki Philips
Academic in Adult Education & Lifelong Learning – Owner at Skills
Ποια αναγκαιότητα επιτάσσει τη συγκεκριμένη διερεύνηση;
Η ανάγκη αντιμετώπισης της διδασκαλίας με μία μεγαλύτερη αμεσότητα, ιδιαίτερα σε σχολεία όπου η πλειοψηφία των μαθητών είναι αλλοδαποί.
Δείτε εδώ αναλυτικά τη Διδακτορική Διατριβή της Φανής Μυρωνάκη:  »Ο δάσκαλος ως σκηνοθέτης- Ο σκηνοθέτης ως δάσκαλος, από τη διδασκαλία στη σκηνοθεσία και αντίστροφα»

[ Συνέχεια του άρθρου στο: AlfaVita - Εκπαιδευτικό Ενημερωτικό Δίκτυο - Συνεχής Ροή Ειδήσεων ]

Comments are closed.