Open Close

Aπόφαση του Τ. Κουράκη να δώσει τη μία ώρα της Λογοτεχνίας στην Κοινωνιολογία

Οργή έχει προκαλέσει στην Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) η αιφνιδιαστική και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά ενημέρωση η προταθείσα από τον Αναπληρωτή υπουργό Παιδείας Τάσο Κουράκη, μείωση, κατά μία ώρα, του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και τη διάθεσή της  στο μάθημα της Κοινωνιολογίας (Ιστορία των Κοινωνικών Επιστημών),

Η ΠΕΦ χαρακτηρίζει απαράδεκτη τη δικαιολογία του κ. Κουράκη   ότι οι μαθητές της Γ” Λυκείου πρέπει να αποκτήσουν κριτική συνείδηση επί των καίριων κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα.

Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων:

Α. Απαιτεί να σταματήσει η, επ” ωφελία άλλων γνωστικών αντικειμένων και ερήμην της επιστημονικής κοινότητας, αλόγιστη λεηλασία των φιλολογικών ωρών, η οποία κλονίζει βάναυσα τα θεμέλια  της ανθρωπιστικής παιδείας.

Β. Δηλώνει  ότι το μάθημα της Λογοτεχνίας είναι ο κατεξοχήν αγωγός κοινωνικής συνείδησης, καίριου και πολυποίκιλου προβληματισμού για τα ανθρώπινα• επιπρόσθετα, διαμαρτύρεται εντονότατα για το ότι δεν υπήρξε από πλευράς Υπουργείου καμιά επικοινωνία με την επιστημονική μας Ένωση, πριν από την πρωτοφανή αυτή απόφαση, παρότι είχαμε διατυπώσει σχετικό αίτημα, ενώ, αντίθετα, δεν συνέβη το ίδιο με την  Ένωση Κοινωνιολόγων.

Γ. Τονίζει ότι η συγκεκριμένη πρόταση του Αναπληρωτή υπουργού Παιδείας επιφέρει δεύτερο ισχυρότατο πλήγμα στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, μετά τον σχεδιασμό της εξαίρεσής του από την εξέταση των υποψηφίων για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, παρά την προηγηθείσα αντίθετη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΕΦ
Με οργή και οδυνηρή έκπληξη η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (ΠΕΦ) πληροφορήθηκε την αιφνιδιαστική και χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά ενημέρωση -όπως θα περίμενε κανείς από τη νέα Κυβέρνηση- προταθείσα από τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας Τάσο Κουράκη, μείωση, κατά μία ώρα, του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και τη διάθεσή της  στο μάθημα της Κοινωνιολογίας (Ιστορία των Κοινωνικών Επιστημών), με την απαράδεκτη δικαιολογία ότι οι μαθητές της Γ” Λυκείου πρέπει να αποκτήσουν κριτική συνείδηση επί των καίριων κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σήμερα.
Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων δηλώνει ότι το μάθημα της Λογοτεχνίας είναι ο κατεξοχήν αγωγός κοινωνικής συνείδησης, καίριου και πολυποίκιλου προβληματισμού για τα ανθρώπινα• επιπρόσθετα, διαμαρτύρεται εντονότατα για το ότι δεν υπήρξε από πλευράς Υπουργείου καμιά επικοινωνία με την επιστημονική μας Ένωση, πριν από την πρωτοφανή αυτή απόφαση, παρότι είχαμε διατυπώσει σχετικό αίτημα, ενώ, αντίθετα, δεν συνέβη το ίδιο με την  Ένωση Κοινωνιολόγων.
Η συγκεκριμένη πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Παιδείας επιφέρει δεύτερο ισχυρότατο πλήγμα στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, μετά τον σχεδιασμό της εξαίρεσής του από την εξέταση των υποψηφίων για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, παρά την προηγηθείσα αντίθετη απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.
Όλες οι προοδευτικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, στην Ελλάδα και διεθνώς, έδιναν και δίνουν εξέχοντα ρόλο στο μάθημα της Λογοτεχνίας,  αναγνωρίζοντας τον σημαντικότατο μορφωτικό του ρόλο. Είναι, άλλωστε, γνωστό ότι η Λογοτεχνία άρρηκτα συνυφασμένη με τη διδασκαλία της μητρικής μας γλώσσας, έχει κατά βάση εθνικό και πολιτιστικό χαρακτήρα και συνδέεται αμεσότατα με την ιδιαιτερότητα της πολιτισμικής μας παράδοσης. Η ανάδειξη της πολυσημίας του λογοτεχνικού λόγου συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της γραπτής και προφορικής επικοινωνίας, όπως, εξάλλου, συμβαίνει με τα Προγράμματα Σπουδών σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες.
Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων απαιτεί να σταματήσει η, επ” ωφελία άλλων γνωστικών αντικειμένων και ερήμην της επιστημονικής κοινότητας, αλόγιστη λεηλασία των φιλολογικών ωρών, η οποία κλονίζει βάναυσα τα θεμέλια  της ανθρωπιστικής παιδείας.

 ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων με επιστολή προς τον κ. Κουράκη εκφράζει την εκτίμηση     ότι «πίσω από αυτή την προσπάθεια δε βρίσκεται η επιθυμία του Υπουργείου να αναμορφώσει το Πρόγραμμα Σπουδών του Γενικού Λυκείου. Αντιθέτως, στόχος είναι η προσαρμογή του ωρολογίου προγράμματος στον διαθέσιμο αριθμό Φιλολόγων, ώστε να αποτραπεί, έστω και σε περιορισμένο βαθμό, η ανάγκη για επιπλέον προσλήψεις και διορισμούς».

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΠΑΣΑΦ

Αναπληρωτή Υπουργό  Παιδείας κ. Α. Κουράκη
Διαμαρτυρία του ΠΑ.Σ.Α.Φ. για τη μείωση των ωρών των φιλολογικών μαθημάτων  στη Γ΄ Λυκείου.
Κ. Υπουργέ,
Με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο θα ισχύσει από το 2015-6 αφαιρείται μία ώρα Αρχαίων από τη Γ’ Λυκείου, δηλαδή ο’’ Επιτάφιος ‘’. Στη συνεδρίαση της Βουλής την Παρασκευή 9/5/2015 προτάθηκε για το  εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου να προστεθεί μία ώρα «Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών» σε αντικατάσταση μίας ώρας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.
Διά της παρούσης, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων εκφράζει την εντονότατη διαμαρτυρία όχι μόνο των αναπληρωτών Φιλολόγων αλλά όλων των εκπαιδευτικών ΠΕ02 για τη σχεδιαζόμενη μείωση των ωρών των φιλολογικών  μαθημάτων στη Γ’ τάξη του Γενικού Λυκείου χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση.
Σας γνωρίζουμε πως το μάθημα της Λογοτεχνίας χρειάζεται να αποτελεί αντικείμενο διδασκαλίας και εξέτασης όλων των μαθητών, γιατί φέρνει σε επαφή τους μαθητές με τον ελληνικό πολιτισμό, εμπλουτίζει τη γλώσσα, διανοίγει τους πνευματικούς ορίζοντές τους, προσφέρει ιδανικά και ανθρωπιστικές αξίες. Η Λογοτεχνία ωθεί τους μαθητές να σκέφτονται κριτικά, να προβληματίζονται για σύγχρονα και διαχρονικά   κοινωνικά θέματα και να αντλούν ιστορικές γνώσεις και πληροφορίες επί παντός επιστητού από τα κείμενα. Και ας μη λησμονούμε, κύριε Υπουργέ,  τα ύ-ψιστης λογοτεχνικής, γλωσσικής, ιστορικής, ηθοπλαστικής αξίας έργα των Καβάφη, Ελύτη, Σεφέρη, Ρίτσου, Καζαντζάκη, Παπαδιαμάντη  και τόσων άλλων μεγάλων δημιουργών,  έργα παγκόσμιας εμβέλειας, οι διαχρονικές αξίες των οποίων χρειάζεται να φωτίσουν τον  λόγο και την ψυχή και των σημερινών μαθητών.
“H λογοτεχνία αποτελείται από οντότητες που προκύπτουν από τον κό-σμο στον οποίο ζούμε, «μιμείται» μια εξωλογοτεχνική συνθήκη και σχετί-ζεται, άμεσα ή έμμεσα, ευθέως ή τεθλασμένα, με τις εμπειρίες μας». (Μ.H.Abrams). Είναι η ζωντανή εφαρμογή των όσων διδάσκονται οι μα-θητές του Λυκείου στο πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα της Ν.Ε. Γλώσ-σας! Είναι το μάθημα όπου οι μαθητές διδάσκονται με τον εναργέστερο τρόπο να διακρίνουν το δοκίμιο, την (αυτο)βιογραφία, τα είδη του πεζού λόγου και την παραδοσιακή και σύγχρονη ποίηση. Η  Ν.Ε. Λογοτεχνία α-ποδεικνύει ζωντανά την ιστορική συνέχεια του έθνους μας μέσα από λο-γοτεχνικά έργα που χρονολογούνται από τον 9ο αι. μ.Χ. ως τις μέρες μας.
Εσείς προσωπικά είπατε πώς δεν μπορεί ένας μαθητής να ψηφίσει χωρίς να έχει διδαχθεί Κοινωνιολογία. Ο μαθητής διδάσκεται το μάθημα αυτό ήδη. Όμως, δεν μπορεί, επίσης, να ψηφίσει χωρίς να έχει διδαχθεί “Επιτάφιο”, που είναι  ύμνος στη Δημοκρατία στις αξίες και τα ιδανικά, στην ενότητα και ισότητα. Δεν μπορεί να ψηφίσει και χωρίς να έχει μετουσιώσει τα ηθικά διδάγματα  που το συγκεκριμένο έργο και  τα λογοτεχνικά κείμενα πρεσβεύουν. Δεν μπορεί να ψηφίσει αν δεν έχει αποκτήσει ηθική και πνευματική συγκρότηση, η οποία σφυρηλατείται μέσα από τις αν-θρωπιστικές σπουδές, οι οποίες  βάλλονται διαρκώς ενώ θα έπρεπε να ε-νισχύονται δεδομένης της ηθικής, πρωτίστως, κρίσης που βιώνουμε.
Πολύ φοβόμαστε ότι πίσω από αυτή την προσπάθεια δε βρίσκεται η επι-θυμία του Υπουργείου να αναμορφώσει το Πρόγραμμα Σπουδών του Γε-νικού Λυκείου. Αντιθέτως, στόχος είναι η προσαρμογή του ωρολογίου προγράμματος στον διαθέσιμο αριθμό Φιλολόγων, ώστε να αποτραπεί, έστω και σε περιορισμένο βαθμό, η ανάγκη για επιπλέον προσλήψεις και διορισμούς.

Ο ΠΑ.Σ.Α.Φ. ζητά από σας κ. Υπουργέ να σκεφτείτε ξανά τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στη Γ’ Λυκείου και να δώσετε στα γλωσσικά μαθήματα τον κε-ντρικό ρόλο που τους αρμόζουν την εποχή του chatting και των greeklish.

Αναδημοσίευση από esos.gr

Comments are closed.