Open Close

Οι 7 ζώνες μάθησης που κάθε σχολική τάξη πρέπει να έχει

Veronika Lopez               http://www.edutopia.org/blog/7-learning-zones-classroom-veronica-

 Ελεύθερη μετάφραση- εισαγωγή Παντέρας Νίκος   www.fresheducation.gr

 Η οργάνωση μιας τάξης είναι  ένα σημαντικό θέμα. Το παρακάτω κείμενο προτείνει το χωρισμό της τάξης σε 7 ζώνες λειτουργικότητας που υποβοηθούν τον εκπαιδευτικό αλλά και το μαθητή. Οι περισσότεροι από εμάς, και σωστά, διαβάζοντας τα παρακάτω σκεφτόμαστε ότι είναι ανέφικτο να γίνει κάτι τέτοιο σε μια τυπική  ελληνική σχολική αίθουσα με τους περιορισμούς που έχει. Και κάποια άλλα όμως σημεία ίσως να μας ξενίσουν. 

Παρόλα αυτά όμως,  η ιδέα των 7 ζωνών, δίνει στον εκπαιδευτικό μια έστω φαντασιακή  χρήσιμη διάσταση ενός ιδιότυπου χωρισμού της ζωής και των υλικών στην τάξη. Κάποιες όμως από αυτές τις ζώνες υπάρχουν  ήδη σε πολλές ελληνικές τάξεις.

H ΖΩΝΗ EΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ

Η ζώνη της εξερεύνησης περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία που πυροδοτούν τη φαντασία του μαθητή. Αυτά μπορεί να είναι είδη χειροτεχνίας , μαγνητόφωνα, φωτογραφικές μηχανές, μέσα καταγραφής φωνής, παιχνίδια , παζλ , διασκεδαστικά βιβλία και περιοδικά .

Η ΖΩΝΗ ΤΩΝ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η  ζώνη  των ειδήσεων   χρησιμεύει στον εκπαιδευτικό να διαχειριστεί  το ημερολόγιο τάξης, δραστηριότητες, γεγονότα, εκδηλώσεις, εορτές , επερχόμενες γιορτές ,τα τοπικά αλλά και τα παγκόσμια νέα.  Ο χώρος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση των ημερήσιων στόχων μάθησης στην τάξη και  την καταγραφή προτροπών, παρατηρήσεων και σημειώσεων.

ΖΩΝΗ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ

Η ζώνη προμήθειας  έχει τα μολύβια , στυλό , ξύστρες , συρραπτικά , ψαλίδι , διατρητικές μηχανές  , χάρακες , χαρτί , κόλλες , ταινίες , συνδετήρες  , χαρτοπετσέτες , απολυμαντικό χεριών , ένα δοχείο απορριμμάτων , και άλλα. Επίσης  σε αυτό το χώρο μπορεί να τοποθετηθούν   λεξιλόγια , οδηγοί σπουδών , εγχειρίδια , ντοσιέ και άλλα.

Η ΖΩΝΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ

Η  ζώνη  της κοινότητας εξυπηρετεί πολλαπλούς σκοπούς . Είναι η ζώνη στην οποία οι μαθητές θέτουν κοινούς στόχους, συζητούν, κάνουν υποθέσεις , θέτουν ερωτήματα και προβληματίζονται .

Αυτές οι συζητήσεις δίνουν στους μαθητές την ευκαιρία να αξιολογήσουν την πρόοδό τους , να διευκρινίσουν  πληροφορίες , να αντιμετωπίσουν παρανοήσεις ,  να κρατήσουν σημειώσεις και να προγραμματίσουν .

Μπορείτε να οριοθετηθεί    συγκεκριμένος  χώρο στην αίθουσα  για αυτή τη ζώνη.

 Η ΖΩΝΗ ΤΗΣ ΗΣΥΧΙΑΣ

Τα πολλά παιδιά μέσα σε μια τάξη δεν είναι πάντα εύκολο,  ούτε για τον εκπαιδευτικό αλλά ούτε για τους μαθητές. Έτσι κάποιοι από τους μαθητές  χρειάζονται  μερικές φορές μια ήσυχη ζώνη για τη μελέτη ,  το διάβασμα και το γράψιμο.  Ένα τραπέζι και καρέκλες σε μια γωνιά της αίθουσας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να καθορίσει τη ζώνη  αυτή.( εδώ από την αρθρογράφο προτείνονται ειδικά ακουστικά για αυτούς τους μαθητές που  θα τους  απαλλάσσουν από τους θορύβους)

Η ΖΩΝΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Η ζώνη του εκπαιδευτικού  λειτουργεί ως μια  μικρή όαση  για αυτόν όσο είναι μακριά από το σπίτι του.  Τον βοηθάει  ψυχολογικά να διαχειρίζεται καλύτερα  τις επαγγελματικές του υποχρεώσεις.  Σε αυτό το χώρο μπορεί να τοποθετηθούν  φωτογραφίες, οικογενειακές,  φίλων ,  κατοικίδιων ζώων, και     διακοπών .   Επίσης μπορούν να υπάρχουν και σημειώσεις ή μικρά δώρα    που έχει πάρει κατά περιόδους  από τους μαθητές του.

Σε αυτό το χώρο μπορούν να φυλάσσονται με  μεγαλύτερη ασφάλεια προσωπικά αντικείμενα( τσάντα, κλειδιά, φάρμακα).   Μπορεί  επίσης να γίνει και ο διδακτικός σχεδιασμός,  η προετοιμασία πριν το μάθημα και η βαθμολόγηση. Ο χώρος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί  και για την υποδοχή των γονέων των μαθητών.

Η ΖΩΝΗ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ

Στη ζώνη αυτή τοποθετούνται τα διάφορα φύλλα εργασίας , εκπαιδευτικό υλικό, τα τεχνικά, ψηφιακά και εποπτικά μέσα , τα παιχνίδια , και γενικά τα υποβοηθητικά εργαλεία της διδασκαλίας. Είναι σημαντικό όλα αυτά τα μέσα να μην είναι αποθηκευμένα σε ντουλάπια και κούτες αλλά να βρίσκονται σε κοινή θέα και άμεση χρήση και από τους μαθητές.

 www.fresheducation.gr

http://www.edutopia.org/blog/7-learning-zones-classroom-veronica-lopez

[ Συνέχεια του άρθρου στο: ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ]

Comments are closed.